NOVÝ ŠTUDIJNÝ ODBOR
2682 4 mechanik počítačových sietí
v školskom roku 2011/2012
Základné údaje
Dĺžka vzdelávania a prípravy: |
4 roky |
Študijný odbor určený pre: |
chlapcov aj dievčatá |
Základné podmienky pre prijatie: |
úspešné ukončenie 9. ročníka základnej školy, úspešné vykonanie prijímacej skúšky, zdravotná spôsobilosť uchádzača |
Spôsob ukončenia vzdelávania a prípravy: |
maturitná skúška |
Doklad o dosiahnutom vzdelaní: |
vysvedčenie o maturitnej skúške, výučný list |
Poskytnutý stupeň vzdelania: |
úplné odborné stredné vzdelanie a klasifikácia stupňov vzdelania podľa ISCED 3A |
Pracovné uplatnenie absolventa: |
pracovník v oblasti informačných technológii a počítačových sietí v súkromných a štátnych firmách a podnikoch |
Náväzná odborná príprava: |
špecializačné pomaturitné štúdium, vysokoškolské štúdium technického zamerania |
Charakteristika obsahu vzdelávania a prípravy
Všeobecná zložka vzdelávania
Rozširujú a prehlbujú sa vedomosti žiakov zo základnej školy a tak vytvárajú predpoklady pre ďalšie odborné vzdelávanie.
Všeobecná zložka vzdelávania v tomto študijnom odbore pozostáva
z jazykovej časti :
- ovládania oznamovacieho, administratívneho a odborného prejavu v slovenskom jazyku
- vyjadrovania a osvojenia si cudzieho jazyka (anglický jazyk, ktorý má v súčasnej dobe v informačných technológiách a počítačovej terminológii dominantnú pozíciu) v bežných situáciách spoločenského, alebo pracovného styku a druhého cudzieho jazyka (možnosť výberu- nemecký, ruský, francúzsky)
zo spoločenskovednej časti :
- ovládania vedomostí o vývoji ľudskej spoločnosti a spoločenskej výroby
- dodržiavania zásad spoločenského správania a spoločenského protokolu
z prírodovednej časti :
- ovládania učiva stredoškolskej matematiky, fyziky a základov ostatných prírodovedných vied
Odborná zložka vzdelávania
V tomto študijnom odbore je odborná zložka zameraná na získanie vedomostí z oblasti spôsobu používania, spracovania a prenosu informácii, informačných technológii, hardware, software počítača a počítačových sietí. Pre kvalifikované vykonávanie uvedených činností musí mať absolvent nevyhnutne všeobecné vzdelanie, logické myslenie, schopnosť aplikovať vedomosti a schopnosti pri riešení problémov, schopnosť samostatne pracovať a trvalo sa zaujímať o vývoj svojho odboru. Obsah vzdelávania je stanovený tak, aby žiaci mohli po úspešnom absolvovaní štúdia a po ukončení praxe kvalifikovane pracovať v strednom manažmente v oblasti informačných technológii s využívaním počítačových sietí a aby boli pripravení pre ďalšie vzdelávanie.
Blok výberových predmetov vytvára priestor na odbornú orientáciu absolventa. Profilácia žiakov je v kompetencii riaditeľa školy a vychádza z možností uplatnenia žiakov na trhu práce, z možností a špecifických podmienok školy.
Praktická zložka prípravy
Praktická zložka prípravy je uskutočňovaná formou odborného výcviku. Kladie dôraz na získavanie zručností z oblasti hardware počítača, návrhu, vytvorenia a praktickej realizácie počítačovej siete s možnosťou pripojenia ďalších periférii. Táto zložka prípravy je otvorená pre nepretržité prijímanie nových informácii z oblasti informačných technológii.
Spôsob ukončenia vzdelávania a prípravy
Žiaci robia maturitnú skúšku teoretickú a praktickú. V teoretickej časti sa overujú získané vedomosti z povinných aj voliteľných predmetov. Praktická časť je zameraná na návrh, realizáciu a montáž počítačovej siete, alebo diagnostikovanie vzniknutých chýb v oblasti hardware a software zariadenia výpočtovej techniky.
Zdravotné požiadavky
Do
študijného odboru môžu byť prijatí chlapci aj dievčatá s dobrým zdravotným
stavom, ktorí netrpia poruchami jemných motorických funkcii. Neprípustné sú aj
vážne nervové poruchy a poruchy psychiky, poruchy očí ťažké a progredujúce a
poruchy farbocitu.
Neprípustné sú aj duševné poruchy a záchvatové ochorenia. Iné zdravotné a
telesné obmedzenia pre výkon povolania nie sú. Zdravotnú spôsobilosť posúdi
lekár, ako aj vhodnosť povolania pre osoby so ZPS.
Požiadavky na bezpečnosť, ochranu zdravia a hygienu práce
Neoddeliteľnou súčasťou teoretického a praktického vyučovania je problematika bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, protipožiarnej ochrany a hygieny práce.
Vo výchovno-vzdelávacom procese musí výchova k bezpečnosti a ochrane zdraviapri práci vychádzať z platných právnych predpisov – zákonov, vykonávacích vládnych nariadení, vyhlášok a noriem. Výklad musí smerovať od všeobecného ku konkrétnemu, t.j. špecifickému pre študijný odbor.
V priestoroch určených na vyučovanie žiakov treba vytvoriť podľa platnýchpredpisov podmienky na zaistenie bezpečnosti a hygieny práce. Je nevyhnutné poučiť žiakov o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci.
Pod základnými podmienkami sa rozumie :
1. Dôkladné oboznámenie sa žiakov s predpismi o bezpečnosti a ochrane zdraviapri práci, s protipožiarnymi predpismi a technologickými postupmi
2. Používanie technického vybavenia, ktoré zodpovedá bezpečnostným aprotipožiarnym predpisom
3. Používanie osobných ochranných pracovných prostriedkov podľa platnýchpredpisov
4. Vykonávanie stanoveného dozoru
Dozor vyžaduje sústavnú prítomnosť osoby poverenej vedením praktického vyučovania žiakov na ich pracovisku, ktorá je povinná sústavne kontrolovať žiakov pri práci.
Stály dozor predpokladá trvalú prítomnosť osoby poverenej vedením praktickéhovyučovania žiakov na ich pracovisku.
Priamy dozor vyžaduje trvalú prítomnosť osoby poverenej vedením praktickéhovyučovania žiakov na ich pracovisku.
Všetky pracovné miesta musí osoba poverená priamym dozorom žiakov obsiahnuť ztakého miesta, aby mohla bezprostredne zasiahnuť v prípade porušenia bezpečnostných predpisov.
Uplatnenie absolventov
Absolventi študijného odboru mechanik počítačových sietí sú pripravovaní tak, aby po absolvovaní nástupnej praxe mohli pracovať v podnikoch, firmách a súkromne podnikať v týchto oblastiach :
Výrobná oblasť :
- montážpočítačov a periférnych zariadení
- montáž počítačových sietí
Servisná oblasť :
-diagnostika, údržba a opravy počítačov a periférnych zariadení
- diagnostika, údržba a opravy počítačových sietí
Absolventi sa môžu uplatniť aj v oblasti :
- správalokálnych počítačových sietí
- tvorba WWW stránok
Absolventi tohto študijného odboru sú pripravení na pomaturitné špecializačné a vysokoškolské štúdium technického zamerania.
Rozhodnúť sa pre štúdium na strednej škole, predstavuje pre mladého človeka ťažké rozhodnutie. Aspoň v stručnosti Vám načrtneme príklady, keď si žiak zvolil nevhodnú strednú školu:
v priebehu štúdia žiak zmení strednú školu, nakoľko ju nezvláda;
nedokončí stredoškolské vzdelanie a na trhu práce sa neuplatní, prípadne so svojim základným vzdelaním má problémy profesionálneho rastu;
žiak ukončí stredoškolské vzdelanie v odbore, v ktorom ďalej nepracuje, najčastejšie z dôvodu presýtenia trhu práce daným vyštudovaným odborom, alebo z dôvodu, že absolvent v danom odbore nevyniká;
nesprávnou voľbou strednej školy žiak ku štúdiu pristupuje pasívne, často dochádza ku záškoláctvu.
Dovoľte, aby sme Vám štúdium na SOŠ predstavili bližšie prostredníctvom vlastnej stratégie školy:
SOŠ Brezno leží v centre regiónu Horehronie, čo pre žiaka predstavuje dostupnosť a nízke náklady na cestovné.
Žiak si v priebehu štúdia, podľa individuálnych schopností volí stupeň vzdelania, to znamená, že žiak po ukončení tretieho ročníka učebného odboru má možnosť uplatnenia na trhu práce, prípadne má možnosť nadstavbového štúdia.
Počas štúdia žiak absolvuje odborný výcvik, čo ho zvýhodňuje v nadobúdaní praktických zručností vo svojom odbore.
Počas štúdia sa pre žiakov organizujú odborné súťaže podľa jednotlivých zameraní. Žiak tým získava spätnú väzbu o svojej teoretickej a praktickej úspešnosti.
Odborný výcvik žiaci absolvujú priamo na prevádzkach, prichádzajú do styku s realitou praxe vo svojom odbore. Žiaci týmto získavajú vyššiu šancu zamestnania, najmä v organizáciách, kde vykonávali odborný výcvik.
Na škole sa vedú rôzne záujmové krúžky, bezplatne na princípe vzdelávacích poukazov. Medzi najzaujímavejšie krúžky patria: internetový krúžok, krúžok strojopisu, turistický, literárno-dramatický a iné.
Na škole má žiak počas veľkej prestávky možnosť navštevovať bezplatne internetovú čitáreň.
SOŠ Brezno je školou, ktorá je v procese transformácie. Snaží sa prispôsobovať potrebám trhu práce a potrebám žiakov.
pre školský rok 2009/2010
Spojená škola - Stredná odborná škola, Mládežnícka 3, 977 01 Brezno
A. 3 – ročné učebné odbory:
Plán výkonov:
2464 2 |
strojný mechanik |
0,5 triedy |
15 žiakov |
3355 2 |
stolár |
0,5 triedy |
15 žiakov |
6460 2 |
predavač |
0,5 triedy |
15 žiakov |
6475 2 |
technicko-administratívny pracovník |
0,5 triedy |
15 žiakov |
6489 2 |
hostinský, hostinská |
1,5 triedy |
45 žiakov |
2433 2 |
obrábač kovov |
0,5 triedy |
15 žiakov |
Prijímacieho konania na všetky 3 – ročné učebné odbory sa môžu zúčastniť žiaci 9. ročníka ZŠ po podaní platnej prihlášky v stanovenom termíne. Žiaci budú prijímaní bez prijímacích skúšok, na základe poradia zostaveného podľa priemeru známok dosiahnutých v prvom polroku 9. ročníka z predmetov SJL, OBN, CUJ, DEJ, ZEM, MAT, FYZ, CHE, PRÍR. V prípade rovnosti rozhoduje úspešnosť v celoslovenskom testovaní deviatakov v predmetoch SJL a MAT. Žiaci budú prijímaní do naplnenia plánu výkonov.
B. 4 – ročné študijné odbory:
Plán výkonov:
6444 4 |
čašník, servírka |
0,5 triedy |
12 žiakov |
2411 4 01 |
mechanik nastavovač–obrábacie stroje a linky |
0,5 triedy |
12 žiakov |
Prijímacieho konania na študijný odbor sa môžuzúčastniť žiaci 9. ročníka ZŠ po podaní platnej prihlášky v stanovenom termíne. Bez prijímacích skúšok budú prijímaní žiaci, ktorí v prvom polroku 9. ročníka prospeli, na základe poradia zostaveného podľa priemeru známok dosiahnutých v prvom polroku 9. ročníka z predmetov SJL, OBN, CUJ, DEJ, ZEM, MAT, FYZ, CHE, PRÍR a to do naplnenia plánu výkonov. V prípade rovnosti rozhoduje úspešnosť v celoslovenskom testovaní deviatakov v predmetoch SJL a MAT. Vzhľadom na náročnosť štúdia (povinná maturitná skúška z cudzieho jazyka – odporúčaná úroveň B) sa štúdium na týchto odboroch neodporúča žiakom so slabým prospechom. Žiaci, ktorí mali na vysvedčení v 1. polroku 9. ročníka z niektorého predmetu hodnotenie nedostatočný, nebudú na štúdium prijatí ani podmienečne.
C. 2 – ročné učebné odbory:
Plán výkonov:
2478 0 |
strojárska výroba |
0,5 triedy |
11 žiakov |
3178 0 |
výroba konfekcie |
0,5 triedy |
11 žiakov |
Prijímacieho konania sa môžu zúčastniť na základe platnej prihlášky žiaci, ktorí ukončili ZŠ v nižšom ako 9. ročníku (úspešne aspoň 6. ročník), alebo deviaty ročník neukončili úspešne. Žiaci budú prijímaní bez prijímacích skúšok.
V zmysle platnej legislatívy vypíše riaditeľ školy druhé kolo prijímacieho konania na nenaplnený počet miest pre žiakov, ktorých možno prijať do tried prvého ročníka v profesiách, kde to bude potrebné.
V Brezne, dňa 13. 01. 2009
Ing.Marian Moravčík
zástupca riaditeľa SOŠ